Blog

MIND THE GAP
– en blog om organisationer, samfund og et musisk mindset.

 

Værsgo: Tanker til fri afbenyttelse.

Mit ønske med denne blog er at åbne både dit og mit blik. For verden omkring os.

Hvorfor arbejder vi på den måde vi gør? Hvad præger vores samfund? Hvordan er vi sammen som mennesker?
Jeg sætter ting sammen, som ikke umiddelbart passer sammen. Jeg hopper ind i mellemrummet, for at se hvad der gemmer sig der.
Med det ene formål at blive klogere. Mere nuanceret. Mere reflekteret.
Hvad kan jeg – og vi – lære af dem, der lever og arbejder helt anderledes end os selv?
Jeg har ikke patent på virkeligheden. Jeg præsenterer bare mit syn på verden og på (arbejds)livet.
Mit ønske er, at vi kan lære af hinanden. Så send mig en mail eller kommenter gerne på mine oplæg.

Tak fordi du læser med!

"/html/com_content/article/default.php"
Merethe Klint | Forretnings- & Organisationsudvikling - Logo

Det kræver mere end at spille noderne

Ud over at have de rigtige faglige kompetencer, er det nødvendigt at musikerne i orkestret spiller sammen som en helhed. Det kræver en vedvarende lydhørhed, tilpasning til og respekt for hinandens arbejde. Ligeledes kræver det et indgående kendskab til hinandens opgaver og stil. Ikke i form af, at de kan spille hinandens instrumenter og stemmer, men der er behov for kendskab til, hvordan tingene hænger sammen i en mere overordnet helhed. Det kan du læse mere om her.

Dernæst kræver det en indstilling om, at værket - den samlede opgave - er vigtigere end individuelle interesser. Hver enkelt musiker skal leve op til deres bedste hver gang. Hvis én musiker ikker er forberedt til koncerten, kommer for sent eller spiller meget hurtigere end alle de andre musikere, påvirker det naturligvis den samlede leverance. Publikum kan ikke nødvendigvis høre, hvilken musiker der spiller for hurtigt, de kan blot konstatere, at det er et dårligt produkt, der leveres.

Den velfungerende (musiske) organisation

Når det til gengæld lykkes og alt går op i en højere enhed, er grundlaget til stede for, at den samlede leverance bliver større end summen af de enkeltes bidrag. Lidt populært sagt bliver 2+2=5. Orkestret bliver så at sige bedre end de enkelte musikere er hver især. Publikum vil gå derfra med en oplevelse af, at taget letter. De har fået hvad de kom for, og mere til.

Mere traditionelle organisationer kan inspireres heraf i forhold til at have den samlede opgave/kunden i centrum. En del organisationer agerer mere silo-orienteret, hvor fokus i højere grad er på de enkelte specialisters område, og det overordnede formål til tider kan forsvinde i en travl hverdag. Dette hvad enten der er tale om patienter på et hospital, kunder i en bank eller noget helt tredje.

Resultatet vil for kunderne eller borgerne være, at de får en god oplevelse - måske oven i købet en oplevelse ud over det sædvanlige. De føler ikke, at de har været et nummer i køen eller at de er blevet kastet rundt imellem forskellige instanser. De føler til gengæld, at deres problemstilling er blevet behandlet hurtigt og professionelt, fordi de rette mennesker har været på rette sted. De har en oplevelse af, at medarbejderne har taget medansvar for, at ikke kun deres egen del af opgaven er blevet løst, men at hele opgaven er blevet løst mest tilfredsstillende både ud fra et fagligt, menneskeligt og "forretningsmæssigt" perspektiv.

Lån mig 5 minutter af din tid (+ din mailadresse)

Så fortæller jeg dig hvilke 2 ting, du A.L.D.R.I.G må glemme, når du formidler virtuelt

Læs hvordan i min Freebie, som du får.


Samtidig får du frit abonnement på mit nyhedsbrev om organisationsudvikling og ledelse

*Skal udfyldes