Blog

MIND THE GAP
– en blog om organisationer, samfund og et musisk mindset.

 

Værsgo: Tanker til fri afbenyttelse.

Mit ønske med denne blog er at åbne både dit og mit blik. For verden omkring os.

Hvorfor arbejder vi på den måde vi gør? Hvad præger vores samfund? Hvordan er vi sammen som mennesker?
Jeg sætter ting sammen, som ikke umiddelbart passer sammen. Jeg hopper ind i mellemrummet, for at se hvad der gemmer sig der.
Med det ene formål at blive klogere. Mere nuanceret. Mere reflekteret.
Hvad kan jeg – og vi – lære af dem, der lever og arbejder helt anderledes end os selv?
Jeg har ikke patent på virkeligheden. Jeg præsenterer bare mit syn på verden og på (arbejds)livet.
Mit ønske er, at vi kan lære af hinanden. Så send mig en mail eller kommenter gerne på mine oplæg.

Tak fordi du læser med!

"/html/com_content/article/default.php"
Merethe Klint | Forretnings- & Organisationsudvikling - Logo
At smage sin egen medicin

At smage sin egen medicin – Balancen imellem at planlægge og agere i det ukendte.

Vi kender det alle sammen: Teoretisk viden og ord er ikke altid det samme som praktik og handling. Derfor er det så sundt for underviseren at genindtræde i rollen som projektleder.

Da jeg kastede mig ud i at skrive min bog ”Den Musiske Organisation”, vidste jeg godt, at min største udfordring ville blive udgivelsen – alt fra at finde et forlag, processen med opsætning og trykning og ikke mindst markedsføring af bogen. Det er hér min erfaring, viden og erkendelse omkring eksempelvis kompleksitet og tidsestimering er udfordret.

Jeg har undervist og eksamineret langt over 500 mennesker i projektstyring, og vel cirka det samme i Prince2 ®. Jeg kender værktøjer og metoder til hudløshed. Derfor kan man mene, at jeg – om nogen – skulle kunne lægge en realistisk plan, og ikke mindst holde den.

Sandheden er, at jeg i et tidligere blog-indlæg – som du kan læse her – fik sat mig en absolut urealistisk tidsfrist grebet ud af det blå og uden realitetssans i forhold til vurdering af aktiviteters varighed og ressourcernes (mest min egen) mulighed for fokus på projektet.

Derfor kommer vi til mit yndlingsværktøj: Projekttrekanten (eller projektstjernen, alt efter metode): Den kan se ud på forskellig vis, men handler grundlæggende om, at vurdere leverancens omfang og kvalitet i forhold til økonomi, ressourcer og tidsramme.

Hvilken faktor, der er låst er forskellig fra projekt til projekt. I mit projekt er det springende punkt bogens kvalitet. Den skal give mening og være relevant for læseren, og den skal være forretningsmæssigt interessant for et forlag, fordi markedsføring og vejen til boghandlernes hylder ofte ligger her.

Derfor må tidsramme og ressourcer vurderes. Ressourcerne påvirkes ved, at jeg søger råd og vejledning i forbindelse med proces og indhold ved mennesker, som har udgivet bøger. En anden måde at påvirke ressourcen på kunne være at hyre en ghostwriter til at skrive min bog. Det ville måske gøre, at jeg kunne holde min tidsplan, men på nuværende tidspunkt er det en mulighed, jeg har valgt at parkere. Derfor er det vigtigere for mig, at jeg holder kvaliteten, men må udskyde min deadline.

Jeg sætter ikke en ny fast deadline op, men forventer - med min nuværende viden - bogen færdig i 2017.

Pointen er at vi kan lave mange og gode analyser og planer, men vi kan ikke ændre på, at erfaringer kommer undervejs, og forhold ændrer sig. Projektledelse er en dynamisk proces, hvor værktøjerne kan bruges til at vurdere, hvad der er vigtigst, hvilke konsekvenser ændringer har og hvilke handlinger, der dermed skal prioriteres, for at opfylde projektets målsætning.

Nyd sommervejret.

 

Lån mig 5 minutter af din tid (+ din mailadresse)

Så fortæller jeg dig hvilke 2 ting, du A.L.D.R.I.G må glemme, når du formidler virtuelt

Læs hvordan i min Freebie, som du får.


Samtidig får du frit abonnement på mit nyhedsbrev om organisationsudvikling og ledelse

*Skal udfyldes